Kołnierzowy system połączeń rurociągowych
Budowa każdej instalacji przesyłającej ciecz lub gaz wymaga wykonania szczelnych połączeń między poszczególnymi odcinkami rur, a także podłączanymi elementami armatury sterującej przepływem. Jedną z możliwości jest wykorzystanie systemu kołnierzowego, używanego chętnie zwłaszcza w przypadku konieczności radzenia sobie z wyższymi ciśnieniami. Przekonajmy się, w jaki sposób najczęściej łączy się rurociągi i sprawdźmy, czym wyróżnia się system kołnierzowy.
W jaki sposób można łączyć elementy rurociągów?
Istnieje wiele sposobów łączenia rur, a ich konkretny rodzaj jest dobierany do typu instalacji, w jakiej będzie użyty. Podstawowymi kryteriami są wytrzymałość mechaniczna połączenia związana z ciśnieniem przepływu, szczelność i możliwość demontażu, a także czas potrzebny na ułożenie rurociągu wykorzystującego dane rozwiązanie. W przypadku instalacji wodnych i kanalizacyjnych popularne jest korzystanie z systemu kielichowego. Inną możliwością jest stosowanie połączeń skręcanych, przypominających metodę kielichową, tu jednak rura przytrzymywana jest dodatkowo tarciem występującym między nagwintowanymi powierzchniami. Tam, gdzie występują wyższe ciśnienia, stosuje się zgrzewanie doczołowe albo spawanie ekstruzyjne. Wiąże się to z upłynnieniem tworzywa i połączeniem go w jednolitą strukturę po wystudzeniu. Systemem łączącym możliwość łatwego demontażu z wytrzymałością na ciśnienie jest połączenie kołnierzowe.
Na czym polega łączenie kołnierzowe?
W połączeniu kołnierzowym na końcach rury znajdują się specjalne tuleje, zwiększające jej średnicę zewnętrzną i tworzące na zakończeniu rodzaj rantu. Dzięki niemu dwa odcinki tworzonego rurociągu można ze sobą połączyć doczołowo, dociskając je osadzonymi na rurach kołnierzami. Mają one średnicę wewnętrzną odpowiadającą standardowej szerokości rury, „zaczepiają” więc o tuleje. Stabilność połączenia jest uzyskiwana za sprawą śrub łączących ze sobą dwa kołnierze. Za szczelność odpowiada siła docisku oraz niekiedy także zastosowane w połączeniu dodatkowe uszczelnienie.